Pozycjonowanie stron jest czymś, co w ciągu ostatnich lat stało się podstawą każdej kampanii marketingowej. Inwestować w nie musi każda firma, która chce zaistnieć w dzisiejszym świecie. Ten bowiem coraz większą wagę przypisuje Internetowi i coraz bardziej skłania się ku jego wykorzystaniu w żadnym sektorze życia. Co oznacza pozycjonowanie stron? Co oznacza ten termin i z jakimi działaniami się on wiąże?
Czym jest pozycjonowanie stron?
Jest to termin odnoszący się do wielu działań, a nie do jednego (wiele z nich prezentujemy w dalszej części tego wpisu) zmierzających do wyniesienia konkretnej strony internetowej lub sklepu na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania (stąd też właśnie określenie nawiązujące do pozycji). Efektywność działań pozycjonerskich zależy od ich skali, ale też odpowiedniej strategii marketingowej. To ona w dużej mierze definiuje, jak będzie przebiegał cały proces.
Podstawą pozycjonowania jest dobór odpowiednich słów kluczowych. To one definiują każde kolejne działanie i to od nich zależy sukces marketingowy (a zatem ostateczne generowanie konwersji). Pozycjonowanie stron internetowych nie jest typową i standardową formą marketingu. Wszystko ze względu na to, że na jakiekolwiek jego efekty trzeba zwykle poczekać. Często chodzi tutaj nawet o kilka miesięcy nieustannej pracy. Pozycjonowanie stron nie jest zatem reklamą bezpośrednią, która natychmiast zacznie przynosić korzyści finansowe. Jest za to czymś, co dopiero po jakimś czasie zacznie je generować. Gdy jednak już do tego dojdzie, jego efekt utrzyma się tak długo, jak będzie się kontynuować sukcesywne działanie w jego obrębie.
Najpopularniejsze działania w zakresie pozycjonowania
Pozycjonowanie stron internetowych to nie jedno, a wiele różnych działań, których trzeba się podjąć, a które muszą ze sobą współgrać. Każde z nich trzeba wykonywać regularnie i skrupulatnie, a jednocześnie przygotowywać z głową – tak, aby nie tracić jego potencjału. Poniżej prezentujemy te, które są w tym wszystkim najistotniejsze. Jednocześnie zaznaczamy, że to zaledwie jedne z wielu istniejących i sprawdzających się w akcji.
- Optymalizacja strony lub sklepu internetowego – działania optymalizacyjne służą temu, by sklep lub strona działały sprawniej i były przyjaźniejsze użytkownikowi (roboty Google bardzo zwracają na to uwagę). Podstawą tutaj jest chociażby dążenie do tego, by strona wczytywała się szybciej. To z kolei zamyka się w obrębie pozbywania się niepotrzebnego kodu i skryptów, ale też korzystania z właściwego hostingu. Ważnym działaniem optymalizacyjnym jest również poprawa intuicyjności jej interfejsu. Ten musi umożliwiać łatwe poruszanie się po witrynie. Dziś istotne jest również opracowanie jej mobilnej wersji. Coraz więcej osób sięga po urządzenia przenośne – naturalnym jest więc, że trzeba zadbać o pozycję również w wyszukiwarce uruchamianej na nich.
- Tworzenie tekstów SEO – najważniejszą częścią każdego sklepu internetowego i strony są publikowane przez nie treści. Te są opisami produktów, wpisami na blogach. Słowem: wszystkim, co użytkownicy są w stanie przeczytać. Choć kiedyś ważne było wyłącznie odpowiednie nasycenie ich słowami kluczowymi (i nadal jest – z tym jednak, że teraz najbardziej liczy się w tym naturalność), dziś stawia się przede wszystkim na użyteczność tekstów. W ich przypadku wręcz trzeba zadbać o to, by przedstawiały one wartość dla użytkownika, a zatem odpowiadały na jego pytanie (przez które trafił na stronę przez wyniki wyszukiwania). Muszą też być odpowiednio zorganizowane – nagłówki, pogrubienia, pochylenia, listy. To wszystko poprawia ich czytelność. Musi być jednak stosowane z głową i tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione.
- Tworzenie właściwego profilu linków – pozycjonowanie off-site jest w całym procesie najważniejsze. Główną jego częścią jest oczywiście pozyskiwanie wartościowych linków – koniecznie ze stron cieszących się dobrą reputacją w Google. Takich, które są w stanie przekazać część swojej wartości. Warto skupiać się na linkach ze stron o podobnej tematyce i stawiać właśnie na nich jakość. Choć kiedyś ilość również była ważna, dziś lepiej jest nie skłaniać się ku spamowaniu. Zdobywanie linków warto więc odpowiednio rozłożyć w czasie – również jeśli korzysta się z własnego zaplecza.
Podsumowanie
Co oznacza pozycjonowanie stron dla ich właścicieli? Przede wszystkim możliwość efektywnego konkurowania z wszystkimi firmami walczącymi z nimi o odbiorców. Umiejętnie przeprowadzone, jest w stanie doprowadzić do gwałtownego wzrostu konwersji. Podobnie jak każda inna forma akcji marketingowych, wpływa też na postrzeganie i rozpoznawalność konkretnej marki. Dziś pozycjonowanie to podstawa, bez której ciężko jest wyobrazić sobie sukcesu w Internecie i – ogólnie – w biznesie. Warto podejść do niego rozsądnie, a najlepiej sięgnąć po agencję internetową, która zajmie się nim w sposób bardziej holistyczny. Wtedy też sukces w jego zakresie będzie czymś pewniejszym i na pewno bardziej spektakularnym.