Praca / Usługi · 22 września 2022

Franczyza

Franczyza – dlaczego cieszy się tak dużą popularnością? Nie da się ukryć, że coraz większa liczba osób zainteresowana jest otworzeniem własnej działalności. Niestety jest to kwestia wysoce problematyczna, bowiem nie w każdym przypadku mamy dobry pomysł na to, by rozwinąć skrzydła w tym zakresie. Godna uwagi może okazać się franczyza, która z jakiegoś powodu w Polsce cieszy się coraz większą popularnością.

Czym jest franczyza z prawnego punktu widzenia? Dlaczego franczyza może okazać się dobrym rozwiązaniem? Jakie zalety franczyzy możemy wyróżnić? W jaki sposób dokonać wyboru optymalnej franczyzy? W celu uzyskania odpowiedzi na te pytania serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poniższym wpisem, który z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości naszych czytelników.

Czym jest franczyza z prawnego punktu widzenia?

Przede wszystkim warto mieć świadomość, że choć z punktu widzenia opinii publicznej franczyza wygląda jak każda inna sieć markowych firm, to jednak bardzo się od niej różni. W systemie franczyzowym właściciel marki nie zarządza i nie prowadzi placówek, które na co dzień serwują konsumentom swoje produkty i usługi. Obsługa konsumenta jest rolą i odpowiedzialnością franczyzobiorcy, o czym wiele osób zapomina.

Franczyza jest stosunkiem umownym pomiędzy licencjodawcą (franczyzodawcą) a licencjobiorcą (franczyzobiorcą), który pozwala właścicielowi firmy na korzystanie z marki licencjodawcy i sposobu prowadzenia działalności w celu dystrybucji produktów lub usług dla konsumentów. Podczas gdy każda franczyza jest licencją, nie każda licencja jest franczyzą w świetle prawa i to właśnie na ten aspekt należy zwrócić uwagę w sposób szczególny. Czasami może to być bardzo mylące.

Dlaczego franczyza może okazać się dobrym rozwiązaniem?

Franczyza

Franczyza

Franczyza może być dla firm doskonałym sposobem na zwiększenie dystrybucji. Przede wszystkim oferuje jedną ogromną korzyść dla firm: nie muszą one wykorzystywać wszystkich własnych pieniędzy, aby rozwijać swój biznes. Zamiast tego mogą korzystać z pieniędzy innych ludzi (franczyzobiorców). Oferowanie franczyzy pozwala założycielowi zmniejszyć część własnego ryzyka finansowego, gdy szuka możliwości rozszerzenia działalności na wiele nowych lokalizacji.

Franczyzodawca nadal musi zainwestować swoje pieniądze w stworzenie systemu franczyzowego – podejmuje spore ryzyko, łącząc swoje koncepcje biznesowe, jednakże nie zmienia to faktu, że nie musi inwestować tak dużo swoich pieniędzy w każdą nową placówkę. Franczyza jest świetną metodą dystrybucji produktów i usług. Ale nie wszystkie franczyzy są takie same. Należy zatem wykonać rozsądnego wyboru w tym zakresie. Franczyza nie jest jednak korzystna jedynie dla franczyzodawcy, co warto mieć na uwadze.

Jakie zalety franczyzy możemy wyróżnić?

Istnieje wiele korzyści z rozpoczęcia działalności franczyzowej, ale najważniejszą z nich jest to, że ryzyko niepowodzenia firmy jest znacznie niższe niż w przypadku rozpoczęcia działalności od zera. Dzięki franczyzie można cieszyć się niezależnością, jaką daje posiadanie małej firmy, a jednocześnie pracować z wypróbowanym i sprawdzonym pomysłem na biznes, co z pewnością jest ogromnym udogodnieniem.

Będziemy mogli liczyć na wsparcie i pomoc ze strony firmy macierzystej o ustalonej reputacji, sprawdzonych metodach zarządzania i pracy, a także będziemy korzystać z wszelkich reklam i marketingu prowadzonych przez nią, co również ma wpływ na zmniejszenie kosztów. Do prowadzenia franczyzy nie zawsze potrzebne jest doświadczenie biznesowe- franczyzodawcy często zapewniają szkolenia, które są w zupełności wystarczające, aby rozpocząć przygodę w tym sektorze. Należy również podkreślić, że decyzja o franczyzie i otworzenie określonego sklepu jest często łatwiejsze niż rozpoczęcie własnej działalności.

W jaki sposób dokonać wyboru optymalnej franczyzy?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są nasze osobiste cele. Każdy ma inne motywacje do bycia przedsiębiorcą. Zanim pomyślimy poważnie o założeniu firmy lub zakupie franczyzy, zadajmy sobie pytanie, jakie są nasze cele. Czy chcemy zarabiać pieniądze, spędzać więcej czasu w domu, czy zrobić przedsiębiorczy krok w swojej karierze.

Pamiętajmy o tym, że franczyza nie ogranicza się do restauracji typu fast-food i kawiarni. Ta struktura biznesowa istnieje praktycznie w każdej kategorii produktów i usług. Można prowadzić franczyzę w zakresie korepetycji lub przygotowania do studiów, usług porządkowych, restauracji i handlu detalicznego, zdrowia i odnowy biologicznej oraz wielu innych kategorii. W konsekwencji poważnie zastanówmy się, w jakiej branży chcielibyśmy działać. 

Najbardziej skuteczni właściciele franczyzowi wykonują pracę, która im odpowiada i szukają sposobów na delegowanie lub zlecanie na zewnątrz funkcji, w których mogą nie być dobrzy lub nie mieć czasu- jest to jak najbardziej rozsądne podejście, w końcu nie trzeba być ekspertem we wszystkim. Nie bójmy się delegować zadań pracownikom lub nawet firmom zewnętrznym, które zajmują się takimi rzeczami jak księgowość czy rachunkowość.