Praca / Usługi · 22 września 2022

Franczyza

Franczyza – dlaczego cieszy się tak dużą popularnością? Nie da się ukryć, że coraz większa liczba osób zainteresowana jest otworzeniem własnej działalności. Niestety jest to kwestia wysoce problematyczna, bowiem nie w każdym przypadku mamy dobry pomysł na to, by rozwinąć skrzydła w tym zakresie. Godna uwagi może okazać się franczyza, która z jakiegoś powodu w Polsce cieszy się coraz większą popularnością.

Czym jest franczyza z prawnego punktu widzenia? Dlaczego franczyza może okazać się dobrym rozwiązaniem? Jakie zalety franczyzy możemy wyróżnić? W jaki sposób dokonać wyboru optymalnej franczyzy? W celu uzyskania odpowiedzi na te pytania serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poniższym wpisem, który z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości naszych czytelników.

Czym jest franczyza z prawnego punktu widzenia?

Przede wszystkim warto mieć świadomość, że choć z punktu widzenia opinii publicznej franczyza wygląda jak każda inna sieć markowych firm, to jednak bardzo się od niej różni. W systemie franczyzowym właściciel marki nie zarządza i nie prowadzi placówek, które na co dzień serwują konsumentom swoje produkty i usługi. Obsługa konsumenta jest rolą i odpowiedzialnością franczyzobiorcy, o czym wiele osób zapomina.

Franczyza jest stosunkiem umownym pomiędzy licencjodawcą (franczyzodawcą) a licencjobiorcą (franczyzobiorcą), który pozwala właścicielowi firmy na korzystanie z marki licencjodawcy i sposobu prowadzenia działalności w celu dystrybucji produktów lub usług dla konsumentów. Podczas gdy każda franczyza jest licencją, nie każda licencja jest franczyzą w świetle prawa i to właśnie na ten aspekt należy zwrócić uwagę w sposób szczególny. Czasami może to być bardzo mylące.

Zobacz koniecznie :

 

 

Dlaczego franczyza może okazać się dobrym rozwiązaniem?

Franczyza

Franczyza

Franczyza może być dla firm doskonałym sposobem na zwiększenie dystrybucji. Przede wszystkim oferuje jedną ogromną korzyść dla firm: nie muszą one wykorzystywać wszystkich własnych pieniędzy, aby rozwijać swój biznes. Zamiast tego mogą korzystać z pieniędzy innych ludzi (franczyzobiorców). Oferowanie franczyzy pozwala założycielowi zmniejszyć część własnego ryzyka finansowego, gdy szuka możliwości rozszerzenia działalności na wiele nowych lokalizacji.

Franczyzodawca nadal musi zainwestować swoje pieniądze w stworzenie systemu franczyzowego – podejmuje spore ryzyko, łącząc swoje koncepcje biznesowe, jednakże nie zmienia to faktu, że nie musi inwestować tak dużo swoich pieniędzy w każdą nową placówkę. Franczyza jest świetną metodą dystrybucji produktów i usług. Ale nie wszystkie franczyzy są takie same. Należy zatem wykonać rozsądnego wyboru w tym zakresie. Franczyza nie jest jednak korzystna jedynie dla franczyzodawcy, co warto mieć na uwadze.

Jakie zalety franczyzy możemy wyróżnić?

Istnieje wiele korzyści z rozpoczęcia działalności franczyzowej, ale najważniejszą z nich jest to, że ryzyko niepowodzenia firmy jest znacznie niższe niż w przypadku rozpoczęcia działalności od zera. Dzięki franczyzie można cieszyć się niezależnością, jaką daje posiadanie małej firmy, a jednocześnie pracować z wypróbowanym i sprawdzonym pomysłem na biznes, co z pewnością jest ogromnym udogodnieniem.

Będziemy mogli liczyć na wsparcie i pomoc ze strony firmy macierzystej o ustalonej reputacji, sprawdzonych metodach zarządzania i pracy, a także będziemy korzystać z wszelkich reklam i marketingu prowadzonych przez nią, co również ma wpływ na zmniejszenie kosztów. Do prowadzenia franczyzy nie zawsze potrzebne jest doświadczenie biznesowe- franczyzodawcy często zapewniają szkolenia, które są w zupełności wystarczające, aby rozpocząć przygodę w tym sektorze. Należy również podkreślić, że decyzja o franczyzie i otworzenie określonego sklepu jest często łatwiejsze niż rozpoczęcie własnej działalności.

W jaki sposób dokonać wyboru optymalnej franczyzy?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są nasze osobiste cele. Każdy ma inne motywacje do bycia przedsiębiorcą. Zanim pomyślimy poważnie o założeniu firmy lub zakupie franczyzy, zadajmy sobie pytanie, jakie są nasze cele. Czy chcemy zarabiać pieniądze, spędzać więcej czasu w domu, czy zrobić przedsiębiorczy krok w swojej karierze.

Pamiętajmy o tym, że franczyza nie ogranicza się do restauracji typu fast-food i kawiarni. Ta struktura biznesowa istnieje praktycznie w każdej kategorii produktów i usług. Można prowadzić franczyzę w zakresie korepetycji lub przygotowania do studiów, usług porządkowych, restauracji i handlu detalicznego, zdrowia i odnowy biologicznej oraz wielu innych kategorii. W konsekwencji poważnie zastanówmy się, w jakiej branży chcielibyśmy działać. 

Najbardziej skuteczni właściciele franczyzowi wykonują pracę, która im odpowiada i szukają sposobów na delegowanie lub zlecanie na zewnątrz funkcji, w których mogą nie być dobrzy lub nie mieć czasu- jest to jak najbardziej rozsądne podejście, w końcu nie trzeba być ekspertem we wszystkim. Nie bójmy się delegować zadań pracownikom lub nawet firmom zewnętrznym, które zajmują się takimi rzeczami jak księgowość czy rachunkowość.