Praca / Usługi · 10 listopada 2021

Jak wygląda rekrutacja pracownika?

Współcześnie właściciele firm bardzo dbają o to, by zatrudniać pracowników właściwych względem ich indywidualnych wymagań i oczekiwań. Mogą sobie na to pozwolić – do każdego ogłoszenia o pracę zgłasza się bowiem zwykle całe mnóstwo ludzi. Niezależnie od tego, gdzie prowadzi się działalność gospodarczą. To wszystko sprawiło, że przedsiębiorcy musieli wypracować sobie pewne schematy rekrutacji. Dziś skupimy się na wyjaśnieniu, jak wygląda rekrutacja pracownika i w jaki sposób zazwyczaj przeprowadzana jest rekrutacja. 

Od czego zależy proces rekrutacyjny?

Zanim w ogóle zajmiemy się opisaniem tego, jak wygląda rekrutacja pracownika w mniejszej lub większej firmie, powinniśmy przyjrzeć się temu, co tak właściwie ją warunkuje. Nie jest ona bowiem procesem jednolitym i jednakowym, a zależnym od wielu różnych czynników. Co dokładnie ją warunkuje?

Jak wygląda rekrutacja pracownika?

Jak wygląda rekrutacja pracownika?

Przede wszystkim to, jakich pracowników zamierza się zatrudnić. Jeżeli są to pracownicy niższego szczebla, proces rekrutacji będzie prostszy. Jeśli zaś planuje się rekrutację na stanowiska kierownicze, można się spodziewać znacznie wyższego poziomu jej trudności. Jest to bowiem adekwatne do tego, jak ważne jest dane stanowisko w konkretnej firmie.

Duży wpływ na to, jak wygląda proces rekrutacyjny ma to, czy zamierza się go przeprowadzić w całości samodzielnie. O ile mniejsze firmy nie mogą (i nie muszą) sobie na to pozwolić, większe przedsiębiorstwa i korporacje mogą przy tym sięgnąć po pomoc agencji pracy (nie tylko tymczasowej). Są one w stanie przeprowadzić rekrutację w całości samodzielnie lub pomóc tylko w wybranych jej etapach. W ten sposób właściciel firmy wciąż ma pełnię kontroli nad całym procesem. Jeśli oczywiście ma na to ochotę.

Na rekrutację wpływ może mieć również wiele innych czynników. Czas na jej przeprowadzenie, ilość stawianych przed pracownikami wymagań czy też specyfika konkretnego zawodu często narzucają pewne jej schematy, które ciężko jest zmienić.

Na czym proces ten zazwyczaj polega?

Rekrutacja jest czymś, co da się przeprowadzić na dwa różne sposoby. Można do niej podejść w pełni samodzielnie, dbając o każdy jej etap. Można też sięgnąć po usługi profesjonalnej agencji pracy, powierzając jej obowiązki, na które nie ma się czasu. Niezależnie od tego, z której opcji się skorzysta, wiele etapów rekrutacji zazwyczaj się pokrywa, a całość zawsze zmierza do jednego – wybrania odpowiedniego pracownika. Jak więc to wszystko zwykle wygląda.

  • Przygotowanie odpowiedniego ogłoszenia o pracę. Od tego etapu zależy to, jak dużym zainteresowaniem będzie się cieszyło ogłoszenie, a zatem ilu w przyszłości będzie kandydatów na konkretne stanowisko. Jakie powinno być dobre ogłoszenie? Możliwie jak najkrótsze, ale i przekazujące jak największą ilość informacji. Ważne jest też, aby konkretnie wskazywało na zakres przyszłych obowiązków pracownika. Dzięki temu uniknie się zgłoszeń od osób kompletnie nieprzygotowanych i nieodpowiednich. Odpowiednie ogłoszenie potrafi zaciekawić, ale jednocześnie odsiać pierwsze osoby nie nadające się na określone stanowisko.
  • Przyjmowanie CV od osób zainteresowanych pracą. Aby móc przyjmować zgłoszenia, przygotowane wcześniej ogłoszenie należy opublikować wszędzie tam, gdzie się da – najlepiej adekwatnie do powagi stanowiska. Jeśli więc sztuka się pracownika na stanowisko kierownicze, ogłoszenie warto publikować przede wszystkim na prestiżowych portalach. Jeśli zaś sztuka się kogoś na niższy szczebel, można nawet sięgnąć po media społecznościowe czy popularne portale ogłoszeniowe.
  • Wyselekcjonowanie najlepszych CV. Z podesłanych przez kandydatów CV należy wybrać te, które przedstawiają sylwetki pracowników bliskich ideałowi, a zatem takich z umiejętnościami odpowiadającymi konkretnemu stanowisku.
  • Rozmowy kwalifikacyjne. Wybranych kandydatów zaprasza się na rozmowę, która często jest wzbogacana aspektem praktycznym, który testuje umiejętności kandydatów. Choć często to tutaj wyjaśnia się, który z nich jest idealny na konkretne stanowisko, jeśli wciąż będzie to niejasne, zawsze można zdecydować się na przeprowadzenie kolejnego etapu rekrutacji. Tego, w którym bezpośrednio porówna się v kilku różnych kandydatów.

Oczywiście ilość etapów rekrutacji zależy od mnóstwa czynników, a przede wszystkim od istotności pozycji w firmie, którą ma zająć poszukiwany pracownik. Wiele w tym wszystkim definiuje drugi etap, na którym zbierane są CV osób zainstalowanych pracą. To tutaj bowiem okazuje się, jak duży wybór będzie miał pracodawca i na co będzie mógł sobie pozwolić przy przeprowadzaniu dalszych etapów rekrutacji.

Czytaj więcej:

Podsumowanie

Jak wygląda rekrutacja pracownika w dzisiejszych czasach? Całego jej procesu nie da się współczesne zamknąć w jednej sztywnej definicji. Choć w jej przypadku wciąż wyszczególnić można wiele powtarzających się schematów, tak naprawdę zależy ona od zbyt dużej ilości czynników, by dało się to jakoś uogólnić. Pewne w tym wszystkim jest jedno – rekrutacja dziś dąży do idealnego dopasowania pracownika do konkretnej pracy. Korzystają więc na tym nie tylko pracodawcy ale i pracownicy.